08 august 2011

Destination: Riga


Vi overnattet på Clarion Collection Hotel Valdemars, som ligger 5 minutter å gå fra gamlebyen. Et utrolig sentralt hotell, med bare 10 min å kjøre til flyplassen. Grei standard, og veldig gode senger! Vi snorket og sov:) 


Over ser dere Operaen, som lå i en praktfull bygning med en nydelig park rundt. Rett ved siden av renner en elv, med flere stilige broer og skulpturer. Generelt var det mye grønt i sentrum, og parkene var utrolig velholdte. Innimellom var det store lekeparker og blomsterboder, som skapte en trivelig stemning. 


Her er den store St. Peters-kirken i gotisk stil som ruver midt i hjertet av gamlebyen. Den nevnes i skriftlige kilder i 1209, og har blitt godt bevart opp igjennom tidene. Hvis man vil kan ma ta en heis 72 meter opp i tårnet (noe vi angrer på at vi ikke tok oss tid til). Det er tydelig at det er populært å gifte seg i Latvia, vi så veldig mange brudefølger i løpet av helgen vi var der! 

Jeg har funnet meg en erstatning i ferien, like før jeg tok ham med hjem! Sånn vil jeg ha i hagen min.. 

 Når man er på mor og datter-tur er mange kafèbesøk obligatorisk! De kan lage kaffe i dette landet :) På forhånd var vi advart mot variabel kvalitet på maten, men bare en gang fikk jeg noe som ikke var knallgodt. Generelt er vi veldig fornøyde og har spist og drukket godt til alle måltider ;) Deilig å sitte ute til langt på kveld etter den kalde sommeren i Norge.. 


Central Market bestod av flere enorme hangarer som ble bygget i 1930-årene for å romme luftskip. Disse er nå fylt til randen av boder med kjøtt, fisk, ost og krydder. I området rundt finner du alt tenkelig av frukt, grønt, blomster og klær. Her treffer du lokalbefolkningen, og får se litt flere sider av de sosiale forholdene. Likevel var det en utrolig rolig stemning, og ingen maste på oss en eneste gang. Generelt snakker ikke folk til deg før du stiller et spørsmål, og det var utrolig deilig å bare kunne å i fred og kikke.


Vi har forresten shoppet store mengder :) Hadde ikke trodd jeg skulle finne så mye fint, men det gjorde vi gitt! Tror jeg bare prøvte to plagg som ikke passet, alt satt som støpt på meg. Skikkelig problematisk å velge vekk noe når alt passer og koster under 50 kroner. Hehe, jeg har fylt en bag for å si det sånn. Kunne reist tilbake bare for shoppingen jeg! I tillegg til boder var det flere enorme kjøpesentre med massevis av artige butikker. Og prisene var det ingenting å si på.. Kjolen på bildet under koster for eksempel bare 40 kroner ;)



Vi tok toget i ca 30 min (som kostet 10 kr pr pers) ut til Jurmala, en mindre by som består av 13 landsbyer som er sammenslått. Vi var hovedsaklig i Majori, her var det en lang handlegate med koselige uterestauranter og livemusikk. Og best av alt: 33 km med hvit sandstrand! Her var det ikke knapt om plassen ihvertfall :) Litt uheldige med været, men det var en opplevelse uansett! Et billig alternativ til Syden?

 

3 kommentarer:

  1. dette såg jo bare heilt fantastisk ut!

    SvarSlett
  2. Dette så ut som en fantastisk koselig tur:)
    klemklem

    SvarSlett
  3. Takk for SUPER tur og reisefølge!!Håper det ikke blir så lenge til neste.

    SvarSlett

Du gjør meg så glad om du vil kommentere!