16 desember 2010

En kassadames bekjennelser

Jeg må nesten innrømme det. Noen ganger er det ålreit, noen ganger er det helt ålreit. Selv om jobben er relativt ensformig. Men faktisk – det kan være kjekt på Rema og.

Bip bip bip
Som en sang i mine ører. Fingre som fyker over tastene i det en agurk passerer rullebåndet. Vil du ha en pose? Du får ikke plass i lommene nei? Enig i at det er litt tungvint å måtte gå så mange ganger ja.. Hva med en kvittering? Nei vel, da legger jeg den i samlingen min sammen med alle de andre. Ja du kan spøke du! Ha det bra. God jul? Javisst, i like så.  

Kommunikasjon på høyt nivå. Ihvertfall de gangene kunden er i samme verden som du. For det er ikke alltid. Det blir tohudreogsjuesjufemti. Nei takk. Eeehh nei.. Vil du ha pose? Nei. Kor blir det av den posen?

Hallo i luken
Hva skjer med språket vårt? Kontrastene er store, og strilene sliter med å forstå en stakkars wannabe-trønder. Gu kå luddi! Je heiane så tidi! Det er jaggu meg ikke alltid lett å skjønne dem heller. Men jeg nekter å gi meg. Før føyde jeg meg til noe så nedrig som å si sjueSYV for å oppnå forståelse. Men no more! Såpass må de klare. Det er ikke alltid sju er det samme som tjue. Polakkene er greie. Jeg har nemlig knekt koden – når de sier noe uforståelig, så vil de mest sannsynlig ha et lebara kontantkort på hundre kroner. Det, eller den billigste røyken vi har.

10 overlevelsestips
Det er ikke til å unngå at det kan oppstå en og annen glipp. Når man sitter i åtte timer og drar tunge potetsekker bortover et bånd og sier hei-vil du ha pose – kvittering? sikkert tusen ganger, så er det ikke alltid like lett å trykke på de rette knappene. Som den gamle traveren jeg er, så har jeg kommet fram til noen strategier man bør kunne for å overleve i gamet.

  1. Her har jeg tilbragt sinnsykt mange timer!
    Lat som du skjønner alt kundene sier, selv om de mumler.
  2. Det er bedre å le med på vitsene, enn å ikke gjøre det.
  3. Snakk høyt og T Y D E L I G dersom vedkommende er over 60.
  4. Legg de moselige (fagbegrep) tingene på siden av båndet. Hvis ikke blir det krig.
  5. Smør på deg et tjukt lag med tålmodighet før du går på jobb. Og husk høflig-maska.
  6. Si ja til alt sjefen ber deg om å gjøre. Selv om du skal gjøre 7 andre ting samtidig som du faktisk må sitte i kassa fordi køen strekker seg langt ned forbi isdiskene.
  7. Sug på tyggisen. Tygging er fy-fy!
  8. Si hei og jatt med – da blir dagen betraktelig mye hyggeligere.
  9. Viktige verktøy man bør ha i lommen: penn, kniv, lipsyl, lackerol og vognåpner.
  10. Gi aldri poser til eldre damer som ikke spør om det. Da risikerer du å få bank.

Undervurder aldri en kassadame!

Bak maska og uniformen sitter det trivelige og herlige jenter. Og gutter. Det er bare det at åtte timer fem dager i uka kan ta knekken på et hvert godt humør. Men på Rema er det godstemning. Samholdet i gjengen er godt, og vi har det gøy innimellom og. Jobben i seg selv er ikke så verst, man må faktisk kunne en hel del. Det finnes ikke begrensinger for hvor mange dumme spørsmål man kan få i løpet av en dag, og vitsene er tørrere enn knusk. Og får man sjangsen til å lempe banankasser er arbeidsdagen fullkommen.  

6 kommentarer:

  1. Liv Tone Robertsen16. desember 2010 kl. 22:35

    haha:P kom nettopp hjem fra kassajobb selv! Må innrømme at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av en dag i kassa! Jeg fikk løfte banankasser og andre kasser med frukt idag, så da er dagen allikevel fullkommen;)
    Håper du får en fin jul Maria:)
    Hilsen Liv Tone

    SvarSlett
  2. Hehe, artig at du kjenner deg igjen da;) Tipper det er ganske så likt alle plasser! Løfting av fruktkasser er jo det morsommeste med hele jobben;P Kjenner jeg er litt lei av kassa i dag etter 8,5 timer (inkl overtid). Men har fri i morgen;) Håper du også får en flott jul Liv Tone! Og hils til Trine på Ica;D

    SvarSlett
  3. fantastisk! EG LER!!!!=D
    veldig godt skreve, Maria;) likte punkt 7! og ej kjenne ej nesten blir lei av pose- og kvitteringsvitsane berre av å tenke på at du må høre på dei heile dagen. fantastisk kor oppfinnsomme folk kan vær når d gjeld kvitteringshumor. eller lite oppfinnsomme, for den saks skyld... trur du dei vitsane står i ei eller anna skjult handbok sia alle kan dei?
    kos dej vidare på jobb, kjære, og vær så snill å ikkje dø. løøøøøøv!
    (ps: vi (ej) he nettopp hatt besøk av mange folk igjen)

    SvarSlett
  4. Og for et besøk det var! ;-)
    Her er en av mine favoritter: http://vilduhapose.blogspot.com/ Tror du vil like den :-)

    Smil.

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarer folkens! Det er en bra start på dagen;) Og ja Ingvild, det kan hende det finnes en sånn bok. For seriøst - det varierer bare mellom 3-4 vitser, og ALLE bruker dem. det er til å bli sprø av! jeg skal aldri slå av en vits i kassen i hele mitt liv, med mindre det er noe som faktisk er morsomt.. du har det ja? hehe, tenkte meg det;P hvor lenge blir du i byen?

    SvarSlett

Du gjør meg så glad om du vil kommentere!